Vid Visjön i Oviksfjällen

fredag 18 mars 2011

Avfallsproblemet löst i Fukushima?

Det brinner i det använda kärnbränslet, är detta ett nytt sätt att bli av med avfallsproblemet? Sprida ut det genom att avbryta nedkylning. Adjö till KBS3?
Eftersom ingen av de ansvariga varnar för detta scenario, måtte det väl vara ofarligt?
Jag hade ju trott att en härdsmälta var värsta olyckan ända tills jag förstod att ännu värre är det som nu hänt. Hiroshima bomben innehöll 60 kg uran, nu brinner kanske 100-tals kg uran och plutonium och sprids och inträder i det biologiska kretsloppet. Ingen kärnreaktion, men en dödlig förgiftning tycks det mig. Alfa-strålande uran (halveringstid 4 500 000 000 år)kommer att gå in i näringskedjorna, liksom alfa-strålande plutonium (halveringstid 24110 år) och annat radioaktivt "skräp" som "framställs" i kärnreaktorer, cesium, strontium. Det borde vara dags att utrymma Honshu. Plutonium är giftigare än uran, en fullvuxen karl med god fysik ska tåla 17 mikrogram per år. Ganska lite tycker jag. Om det skulle komma in i andningsvägarna, då är årssdosen 0,1 mikrogram gränsen. Då kanske det är ännu mindre för kvinnor, för att inte tala om barn. vad de verkliga doserna är. det vet ju ingen, men ett mikrogram om dagen rekommenderas inte.




På japanska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade