Vid Visjön i Oviksfjällen

torsdag 24 mars 2011

Pågående Olycka

Läser på www.ne.se: Världen håller andan. Det handlar om Japans katastrofala situation.



Bildtexten lyder:
Barn från evakueringsområdet vid kärnkraftverket Fukushima Daini norr om Tokyo undersöks för att man ska kunna säkerställa att de inte har fått strålningsskador.
Jag tänker:
Snarare handlar det att kolla om barnet bär radioaktiva beta- och gammastrålande partiklar.
Eventuella skador kommer väl sedan. Om nu många föroreningar finns på barnet, måste sanering ske. Mäter instrumenten även inandade och orala intag av alfastrålare?
Jag lägger också märke till att detta är från området Fukushima Daini, därifrån har inte rapporterats särskilt mycket. Undrar hur det står till där.


Längre ner står:
I ett försök att undvika explosionerna släpptes radioaktiv ånga ut för att trycket i reaktortankarna skulle minska. Dessa kontrollerade utsläpp har dock haft mycket liten eller ingen påverkan på människor och miljö.

Jag tänker:
Vem vet att detta inte har någon påverkan på miljön? Jag tror detta är ett uttalande från strålsäkerhetsmyndigheter, vilket innebär att så länge strålningen ligger under en viss gräns, då är det ofarligt. Så otroligt lätt vi går på det. Radioaktiva ämnen hamnar i spenat och vatten i kött och fisk, anrikas i människor. Havet utanför Japan har förhöjd strålningsnivå. Redan förhöjda värden i Sverige och Kalifornien, nedfall på väg alltså.

Men ingen strålning är helt ofarlig, doserna summeras. Får man i sig partiklar av t ex strontium90, de kan de fästa vi skelettet för de påminner om kalcium. Ju fler ju sämre. Men skadorna kommer smygande, kan ta lång, lång tid. Nedfallet ligger inte kvar, det kommer in i vårt biologiska kretslopp, förr eller senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade