Vid Visjön i Oviksfjällen

lördag 12 mars 2011

Så händer det osannolika igen!

Kärnkraft är en ständigt pågående olycka, men ibland smäller det till också.
Laaksonen, STUK i Finland, sa igår att det är högst osannolikt, men vad säger han idag?
Då händer det som bara kunde hända i Tjernobyl, nej Harrisburg menar jag, eller hur var det egentligen? Harrisburg 1979, Tjernobyl 1986. Det var nog så länge sedan att det aldrig hänt någon olycka.

Rapporterna från Japan är oroande, cesium läcker ut, vilket kan betyda en begynnande härdsmälta i Fukushima 1-1 (det finns 6 reaktorer i Fukushima 1, 1,2 och 3 var igång, de andra avställda för service.
Området som evakueras har ökats från 3 till 10 km. Det finns använt kärnbränsle som också behöver kylas, nära kraftverken, precis som i Forsmark och Olofström.
I kontrollrummet är strålningen 1000-faldigad.

- Läget är allvarligt. Det här måste man få ordning på, säger Anders Frank vid Strål säkerhetsmyndigheten till Expressen. En härdsmälta ska ett verk tåla.
Han kanske sade detta före explosionen. Har verken konstruerats för att klara tsunamivågor också, det kan man undra. Kylningen fungerar inte p g a utslaget elsystem och dieselaggregaten fungerar inte.

Om man betänker Tjernobyls utsläpp och Heklas askmoln, hur många ska drabbas av dessa utsläpp? Det handlar nog inte bara om hur vinden blåser just nu.




Det finns flera kärnkraft verk berörda av jordskalvet. Fukushima-1, som har 6 reaktorer, F-2 har 4. Se bilden från igår. Sendai NPP har två reaktorer (PWR), S-1 från 1984 och S-2 från 1985.



Japans regering meddelade under förmiddagen att härdsmältan är ett faktum.

Från SVT:s rapport citerar jag:

Om inte kylsystemet kommer i gång finns det risk för en härdsmälta, sade Lars Gunsell vid Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM) i Stockholm.
Han påpekade samtidigt att en härdsmälta i anläggningen troligen inte skulle innebära några stora faror för omgivningen. Tro det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade