Vid Visjön i Oviksfjällen

onsdag 23 mars 2011

Havet kontaminerat utanför Japan

Riber-Hansens bild, jag lånar den igen:




Det har uppmätts 80 gånger högre strålning än normalt i havsvatten, jag antar att det gäller utanför Fukushima 1 (Dai-ichi). Normalt hade detta kärnkraftverk 6 reaktorer igång, 3 var igång, men stängdes automatiskt av genom att jordbävnings-alarmet reagerade. De andra tre reaktorerna var avstängda för service, vilket ju inte innebär att de inte måste kylas. Därefter kom tsunamivågen som var 10-20 meter högre än vad det fick kosta att bygga skyddsvallen, den skulle klara 5 meter.
Att förvara använt kärnbränsle i närheten av reaktorer tycks mig inte särskilt smart.
De ligger under vatten för att strålningen till omgivning ska hämmas, kylningen måste fortgå för att inte temperaturen blir för hög. Brinnande använt kärnbränsle, värre än en härdsmälta!

Tsunami är ett japanskt ord, så företeelsen är säkert vanlig i Japan.
Ace Hoffman inleder sin blog idag med: Like all reactors, GE Mark 1 BWRs are absolutely safe... unless something goes wrong... Han skriver om en företeelse, som svensk industri tycks ha gemensam med både Japan och USA, bristande säkerhetskultur. Läs själva.

Svensk public service TV, vad bjuder de på i dessa dagar?
Jag blev förvånad att en av tidigare ledare för Hjärnkontoret var kärnkraftsfantast. Jag gillade verkligen Hjärnkontoret, men sann vetenskap är inte att vara okunnig om kärnkraft, när man leder program, tyvärr det vanligaste i SVT numera. Men för vetenskapsprogram kanske man kan kräva kunnig programledare eller en expertkommentator (från industrin fristående givetvis). I SVT1 kan jämförelse göras mellan folkomröstningen 1980 med Melodifestivalens omröstning, vilket förekom i Nyhetsbyrån denna vecka.
Man vinner publikens gunst med myter om att pengar är viktigare än överlevnad, vilket väl vore välfärd om något. Statsvetaren som deltog tippar att kärnkraftsmotståndet kommer att dö ut igen, precis som förra gången.

Att det dog ut förra gången, det var enligt min mening, att alla trodde vi skulle avveckla enligt beslut, det som var 2010. När det ändrades till 2020, jag märkte faktiskt inte det, men Barsebäck kopplades ner, vilket kanske tolkades som att vi fixar nedläggningen, den är på gång. Nu vet vi att vi inte kan lita på att beslut står sig, hur välgrundade de än är. När vinstintressena (kvartalsrapporterna) styr, då går det åt pipsvängen! Riksdagens omröstning 17 juni flöt förbi medan media ägnade hela första halvåret åt bröllopet den 19 juni. I valet 21 september var kärnkraften inte ens på dagordningen, Jag anser att media styrde samtalet då också, ingen frågade politikerna hur de ställde sig till beslutet 17 juni.

Dansen kring guldkalven, hur ska den sluta? Jesus körde ut månglarna ur synagogan. Vem ska köra ut vår regering?

Olyckan i Japan kommer att fortsätta länge till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade