Vid Visjön i Oviksfjällen

tisdag 15 mars 2011

Hur många årsdoser i timmen är lite?



Rapporterna från Japan oroar mig, det påpekas att strålningen är låg, samtidigt som strålningen var uppe i 10000 mikroSv/timme, vilket är en årsdos.
När första reaktorhöljet raserades rapporteras att strålningen uppmätts till 21mikroSV/tim, mot normalt 10. Det sjönk dock snabbt, så ingen anledning till oro. Jag kanske har hört fel eller missuppfattat, hoppas det.
Att det strålar innebär ändå att det finns radioaktiva isotoper i omgivningen. Nedfall sker någonstans och finns kvar långa tider och kommer in i det biologiska kretsloppet. Nu brinner det i använt kärnbränsle, då får vi kanske veta vad ett dåligt slutförvar innebär, om vi överlever.

Kärnkraft är överlagt mord.
Här en länk till Ace Hoffmans blog, som jag följer. Mycket intressant, han kan namnen på många radioaktiva ämnen som släpps ut från reaktorer till vardags och vid olyckor. Han har inte skrivit i bloggen på länge, men sedan den 11 mars har han hunnit med några stycken.
Han heter Ace Hoffman, han har skrivit "The Code Killers". Ganska svårläst, då den innehåller tätt packad information.
Längst ner finns länk till hemsidan, där kan man ladda ner boken gratis.

Genom att läsa på, kan man avslöja de som ljuger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade