Vid Visjön i Oviksfjällen

söndag 27 mars 2011

Media har redan tröttnat på största olyckan hittills

Idag fick jag söka på Fukushima för att hitta nyheter från Japan. Aftonbladet hade en artikel igår och en i förrgår, skrivna av David Levin. SvD hade en igår också, undrar om Reinfeldt läser den tidningen.

Strålningen ökar, dvs utsläpp av radioaktiva ämnen pågår. Misstanke finns att inneslutningen i reaktor 3 har spruckit och att material från bränslestavarna läcker ut. Detta upptäcktes då två arbetare brände sig på vatten med strålnivåer 10 000 gånger högre än normalt. (Man kan förstås utgå från att normalt betyder tillåtet gränsvärde, påhittat av någon och förankrat hos myndigheten, som ska skydda oss från strålning.) Eftersom ingen strålning är nyttig, så är gränserna för höga, vi skulle säkert leva vidare med den ursprungliga bakgrundsstrålningen. Undrar hur hög den var den dag då mätinstumentet uppfanns?

Greenpeace ska mäta själva, man undrar om de som vet eller borde veta, inte vågar berätta, utan tiger, dvs mörklägger världens största människoorsakade katastrof, som triggats av en naturkatastrof.

Alla som inte bor på ön, uppmanas att åka hem, det är ju bra.
Riskzonen 3 mil där folk uppmanas hålla sig inomhus har ökats.

Hur ska de som bor där göra då? Nära en tredjedel av Japans befolkning bor i Tokyo, 22 mil från Fukushima I. (Avståndet mellan Tjernobyl och Gävle är ca 136 mil.) Åtminstone borde gravida och fertila kvinnor och barn evakueras från Honshu.
(Minns neurocedyn och kvicksilverbehandling av utsäde, ogräsmedlet hormoslyr, asbest, blå lättbetong gjord av alunskiffer, listan kan göras lång.)

I skuggan av denna katastrof har en annan katastrof startat i Afrika och Mellanöstern. Hur gör vi nu då?

Tar en öl och kollar Vem vet mest eller en fotbollsmatch?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade