Vid Visjön i Oviksfjällen

tisdag 13 oktober 2009

Framtidsvisioner kanske

Det är ju tydligt att vi måste ha ett nytt skattesystem som gör att glesbygden inte hänvisas till att förstöra miljön för att tjäna sitt uppehälle.
Om det nu ska finnas naturtillgångar i form av mineraler, så gäller det ju att minska uttagshastigheten rejält, annars räcker det inte till kommande generationer.
Nog finns det tillräckligt med skrot att använda!
Alltså, skatteväxling: det ska bli väldigt dyrt att använda gruvor (hög uttagsskatt), då blir skrothögarna mer värdefulla. Vi måste satsa på att avskaffa köp, slit och släng och vapen förstås, de används ju till att förstöra det som människor byggt. Himla slöseri..
Det gäller att ställa om så fort det bara går. Vem ska fixa detta?
Inget politiskt parti vill ta i detta obekväma, men det måste göras.
För att glesbygden ska finnas kvar måste barnen var mantalsskrivna i föräldrarnas kommun. för att det ska fungera måste kommunalskatten vara densamma i alla kommuner.
Inget politiskt parti har detta på agendan.
Vi måste producera mindre skräp och vapen och lyx. då behöver jobben som blir kvar delas av alla. Kortare arbetstider ger tid över för barn och äldre släktingar, social samvaro med vänner, politiskt deltagande.
Inget parti har kommit på att våga säga detta, trots att några fackföreningar tillfälligt gått med på överenskommelse om kortare arbetstid och sänkt lön.
Billig energi av olja har medfört att landsbygden avfolkats. Det blir väl svårt att få dem tillbaka, men med snillrika verktyg kanske jordbruk kan bli en arbetsintensiv verksamhet. Frisk luft och inget behov av motionsanläggningar, möjligen lite stretch och varmbad vid dagens slut. Korta arbetstider givetvis.
Utopia? Nej, varför då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade