Vid Visjön i Oviksfjällen

lördag 31 oktober 2009

Plast i havet!

Dokumentären i Kunskapskanalen kl 22 den 30 oktober visade att vi slänger för mycket plast vind för våg.
Det finns alltså mer än kärnkraft som hotar livet på jorden. Plasten bryts ju ner så sakta, mjukgörare, flamskyddsmedel och färgpigment bl a lösgörs och hamnar i plankton, smådjur, stora djur och i slutet på kedjan, i oss själva.
Det skulle nog vara bäst att sluta med plast som engångsemballage till att börja med.
Bilder från återvinning visar ett jättelager i Indien, dit vi tydligen skickar vår insamlade plast för sortering av billig arbetskraft. Det behövs ju nya jobb i Sverige, varför görs det inte här? Billig olja sköter frakten till andra sidan jordklotet, så det lönar sig inte, makabert. Vad skulle det kosta att samla upp all plast som inte "återvinns".
Engångsplasten försvarades av en "plastkramare". Den var nödvändig i vår stressade värld, folk hade inte tid att äta på sådant som skulle diskas, de hade fullt upp med att konsumera och tjäna mera, för att kunna konsumera ännu mer.
Tänk vad mycket tid vi borde ägna åt just att fixa maten hemma, odla och laga, äta i lugn och ro.
Måste vi verkligen ha ett krig för att tänka nytt? Jag tycker vi skulle börja med ransonering i stället. Max en TV per hushåll, den ska vara energisnål.
Pant på plastflaskor ska vara obligatoriskt och den ska vara högre än värdet på innehållet. (Gäller f ö aluminium också.) 10 kr minst! Vem bryr sig för en 50-öring?
Det fungerade ju väldigt bra på 50-talet med det mesta, vi hade allt som behövdes och roligt därtill. Jobb fanns i överflöd, många jobbade på landet. Hästen var kvar i jordbruket.
Skulle vi inte kunna backa dit? Det var ju inte stenåldern direkt.
Det finns ju folk (amish) i USA som försörjer sig så (fast en del har fallit för GMO-grödor).
Det läggs alldeles för mycket pengar på krig idag. Meningslöst och egentligen alldeles onödigt.
Vem kan hitta en utväg? Ska vi verkligen fortsätta gasa på? Varför inte införa ett nytt "nobelpris" till det land som kan sänka BNP mest varje år? (Inte i procent då alltså). Och ett pris till det land som har lägst BNP. Kul tanke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade