Vid Visjön i Oviksfjällen

söndag 25 oktober 2009

Googlade på Cadarache

Ibland kan det vara nyttigt att titta över kanten i ankdammen. Det gjorde jag idag tack vare Eias utskick av Meltwater. Jag blev nyfiken på Cadarache och googlade på svenska webben Där hittade jag en rapport, länk bifogas nedan. Unga människor var på konferens om kärnkraft och fick en lektion i mediahantering.
Där rekommenderas att budskapen ska förstås av 6-8-åringar. Jo jag tackar jag.
Artikeln jag läste berörde Tyskland på något sätt och var på tyska.
Cadarache var i artikeln jag läste föremål för intresse på grund av att det försvunnit 8, 22, eller kanske 39 kg plutonium i form av damm, och nu när en Mox-anläggning ska rivas har rivningen avbrutits, då stor ansamling av plutonium kan leda till katastrof.
Vi har väl ingen Mox i Sverige, eller? Någon som vet?
Processgången vid kutstillverkning verkar använda plutonium och uranoxid i dammform och det fanns tydligen dammsugningutrustning, men en del damm kan ha hamnat i hörnen, omöjligt att upptäcka. (Jag trodde strålningsregistrering kunde vara ett bra sätt att använda som sökmetod i ett sådant fall.)
Ja det finns mycket jag inte vet, men att bli jämförd med nivån på vad en 6-åring känner till om kärnkraft, det ställer jag inte upp på. Men det kan ju förklara attityden hos kärnkraftens anhängare.
Rapporten är från 2007.
http://www.younggeneration.nu/res/Rapporter2007yg13/slutrapporteygf20071.doc

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade