Vid Visjön i Oviksfjällen

lördag 24 oktober 2009

Gamla nyheter blir nya i Sverige

Tidningen Flamman rapporterar om Vattenfalls problem i Tyskland, äntligen kan man läsa om detta i svensk press. Här är länken:
http://www.flamman.se/inrikes.php?id=6837

Sveriges kärnkraftverk i Tyskland går dåligt, men svenska nyhetsmedia verkar inte värst intresserade av att svenska staten ansvara för driften av 2 kärnkraftverk i Tyskland. Krümmel och Brunsbüttel i Schleswig-Holstein, båda vid Elbe, det ena öster om Hamburg det andra vid Elbes mynning. Båda verken är frånkopplade från elnätet sedan juni 2007!!!. Krümmel p g a transformatorproblem. Nära Krümmel ligger orten Geestracht, där befolkningen har tröttnat och kräver avstängning. Kunskapen om faran för barn att bo nära kärnkraftverk ökar, forskningsresultat visar ökad frekvens av cancer.
Nog är väl koldioxid ganska ofarlig gas jämfört med vad kärnkraftverk släpper ut i luft och vatten!
Svenska statens kärnkraftverk i Sverige fungerar ju inte heller så bra. Energimyndigheten räknar med elöverskott de närmaste åren.
Säkerligen bor det även i Sverige familjer med barn och gravida kvinnor alldeles för nära kärnkraftverk. 10 km anges som säkerhetsavstånd för de känsligaste.
Kan en regering (oavsett färg) verkligen mena att fortsatt drift av kärnkraftverk med sina nackdelar ändå gagnar välfärden? Den regeringen vill jag välja bort.
Obekväma sanningar, men nu gäller det nog att dra åt svångremmarna ordentligt.
Börja avveckla kärnkraften nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade