Vid Visjön i Oviksfjällen

lördag 13 februari 2010

Avfallsrådet, Ny Teknik och kommentarer

Den här artikeln gör mig brydd.
Är det utbildat folk som sitter i Avfallsrådet eller är det journalisten som inte kan skilja på att gräva och spränga. Efter att ha ögnat igenom artikeln verkar det som att Avfallsrådet förutsätter att KBS-metoden blir av. Men då går det ju inte att gräva upp.

Började kolla deltagare i rådet och undrar om de är pålästa tillräckligt. Jag vill gärna känna mig trygg och veta att avfallets hantering får den förvaring som är bäst, vilket KBS inte är, inte ens för en mekanist. Alldeles för nära havet dessutom och för långt ner i förhållande till havsbotten.
Det står att framtidens kärnkraftverk skulle kunna använda bränslet, vad jag vet planerar inte Sverige ännu några framtida kärnkraftverk. Om rådet är något för folket att lita på så bör ju de vara för avveckling av all kärnkraft, då kärnkraft är miljöfarlig.

Om artikeln syftar på DRD, då är jag med, men ... jag fattar inte. Om det hade stått att avfallet ska vara återtagbart när det behövs, inte för återanvändning, snarare för flyttning vid nästa istid eller destruktion, när någon har kommit på att det går. Absolut inte för användning i kärnkraftverk. Eller? Är jag ute och cyklar.
Avfallsproblemet är så stort nu och börjar dessutom bli erkänt att det är bäst att genast sluta tillverka mer. Hoppas att vår riksdag fattar att detta inte ska vara en partipolitisk fråga, utan en gemensam angelägenhet av hög prioritet. Rösta mot regeringens förslag allihop, men berätta det inte i förväg, då kanske regeringen drar tillbaka proppen! (Gör som de ruvande pingvinerna, samarbeta) Regeringens förslag riskerar att industrin belastar vår anläggningar för hårt. Det vore väl inte kul om en reaktor skulle spricka på grund av för hög temperaturbelastning? Fast det skulle nog bli en häftig smäll! Men vem vill vara om på det?
Läste snabbt igenom 49 kommentarer. Den avdelning liknar en chat, eller tjatsida som jag brukar benämna sådant. De flesta anonyma (utom Mikael Karnefors förstås, hur orkar han?).
Dock en tanke bland kommentarerna fastnade (fritt citerat): det kommer inte att finnas några människor kvar om 1000 år, så varför bry sig.
Det här är väl om något ett symptom på hur de unga idag uppfattar vår värld!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade