Vid Visjön i Oviksfjällen

torsdag 25 februari 2010

Ny Teknik och kärnkraften

I Ny Teknik 10 febr finns på mittuppslaget en mäktig bild "Nu reser sig den finska reaktorn". Bilden visar läget nu för OL3, Olkiluoto. Den skulle varit i drift förra året och säkert har de hunnit halvvägs med bygget. Byggstart skedde 2003.
Artikeln ägnar nästan hela mittuppslaget åt skapelsen, längst ner i högra hörnet finns en ca10 cm enkelspalt, som berättar om några av de problem som sinkat bygget och fördyrat det. Man kan ju inte annat än förvånas av denna kärnkraftsdyrkan som ínte uppmärksammar problemen mer. 1500 anmärkningar från STUK, vilka pekar på ett gigantiskt misslyckande, kanske i stil med Hallandsåstunneln. STUK är Finlands motsvarighet till SSM. Reportaget skanske skulle disponert utrymmet tvätom. En spalt för varje fel, en följetong varje vecka. Den ska vara klar 2012 säger de. Franska staten sponsrar bygget, som helst ska bli en efterfrågad produkt i framtiden.
Det finns dessutom en ansökan om att anlägga en till, OL4. Hoppas att Finland lägger den på is, för evigt. Reaktorn är en av två prototyper, det byggs en i Frankrike också. Areva är ett franskt bolag som verkar i alla kärnkraftens delar, från urangruva till eldistribution, en del ägs genom Siemens av Tyska staten.
Enligt Greenpeace byggs och konstrueras reaktorn samtidgt, trial and error. Beräknad livslängd 60 år.

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade