Vid Visjön i Oviksfjällen

fredag 5 februari 2010

SKB får underkänt!

Att en miljökonsekvensbeskrivning tillverkad av den som har ansvaret för den verksamhet som förstör miljön, i stället för av dem som ska stå för följderna är väl inte vatten värd. Ursäkta uttrycket, men förr var vatten inte värt något, inte här, det fanns ju gott om vatten (här i Sverige).
Nu får SKB allvarlig kritik (dvs underkänt) av Östersjöregionens ECRR (European Committé on Radioactive Risks), gällande slutförvar i Forsmark och Oskarshamn.
Alla varningar om kärnkraftens farlighet verkar försvinna i cyberrymden, när ska svenska folket fatta att de förs bakom ljuset av riksdag och regering och framför allt av industrin för att kärnkraften ska få finnas kvar. T ex uppger SKB att uranet minskat till naturlig bakgrundsstrålning redan efter 100000 år, U238 har en halveringstid på nästan 4,5 miljarder år. (Var det någon som trodde att uranisotoperna gått åt i bränslet? Fel! Det har dessutom bildats en massa plutonium.)
Här har vi sjukvård som vaccinerar mot fågelinfluensa och svininfluensa, som skulle minska arbetslösheten rejält om de fick härja fritt, försöker skapa 0-vision i trafiken med mitträcken, fina vägar, regler .... och så låter regeringen folk bo nära kärnkraftverk utan att ens berätta för dem att det är riskabelt och vill inte avsluta kärnkraftsparentesen, som tillverkar avfall för kommande generationer (om det kommer några). En del får jobba i urandamm i Västerås, de stoppar inte ens produktionen när det uppdagas att miljön kommer medför uranintag, och folkpartiet vill öppna gruva i Storsjöområdet, som innebär total förstörelse av en hel jord- och skogsbruksbygd för att bryta uran i 50 år. Grattis landstinget för alla nya kunder. Sjukhuset i Uranium City lades ner först 20 år efter att befolkningen minskat från 5000 till 300. Därefter flyttade ännu fler, så nu bor det ca 70 personer där.
Nu flirtar Maud med att sänka pensionärernas skatter, men nämner förstås inga belopp.
Nej, nu får det vara nog, upp till kamp! En grönröd regering måste ta över nu. Misstroende och nyval, varför inte!
På SKB:s hemsida läser jag att nu är de klara, bara ett möte kvar. De har tagit hänsyn till buller vid bygget, men ... det var väl inte bullret som var det stora problemet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade