Vid Visjön i Oviksfjällen

torsdag 18 februari 2010

Nu bloggar jag på Klotet också!

Här finns Klotets hemsida. Programmet Klotet på Sveriges Radio har i tre program ägnat kärnkraften uppmärksamhet ur olika aspekter. Det finns mer kvar att ta upp till ytan. Jag skulle vilja veta mer om situationen i Västerås. I Västerås tillverkas bränslekutsar och stavar för kärnkraftverk. Företaget Westinghouse fick i höstas tillåtelse av miljödomstolen att öka produktionen med 50% och att släppa ut mer uran i Svartån och lagra lågaktivt material i väntan på lagring på säker plats.
Det finns en bild i reportaget i Ny Teknik. Eftersom kvinnor tål strålning sämre undrar jag om det finns kvinnor i bränsleproduktionen och om det finns särskilda gränsvärden för kvinnor, vilket borde finnas. Kvinnors ägg anläggs tidigt, ägganlag som räcker hela den fertila perioden. Ägg och ägganlag är förstås känsliga för joniserande strålning. Jag har letat efter gränsvärden men inte hittat några skillnader på grund av kön.
Säkerhetskultur har blivit ett modeord i kärnkraftsindustrin. Bristande kultur betyder att reglerna inte följs eller att regler saknas för hur man skyddar sig mot intag av radioaktiva, giftiga dammkorn och för stråldoser.
Hur hanteras fall där stråldosen nått sin årsgräns innan året gått, hur många år får man uppnå maxgränsen utan att riskera sjukdomar?
Känner alla till vad biologisk halveringstid innebär? Vet alla att vissa radioaktiva ämnen liknar sådana som ingår i kroppens byggstenar, strontium liknar calcium och byggs in i skelettet, där sitter det kvar ock strålar. Cesium känner vi till efter Tjernobyl, liknar jod och jodtabletterna ska tas innan det smäller. Jod dras till sköldkörteln, och ökar risken för cancer i den.
Jag är verkligen tacksam för att Klotet ägnar ämnet kärnkraft programtid, vi står inför ett val, regeringen lägger en proposition 22 mars om den vågar, risk för bakslag finns förstås.
Det är bra att Ny Teknik ägnar uppmärksamhet åt industrins stress att tjäna pengar, som leder till slarv med livsfarlig verksamhet.
Det skulle förstås vara bra om också miljöorganisationer mot kärnkraft fick komma fram och avslöja en del dimmor som breder ut sig, kärnkraften är varken ren, säker eller driftssäker, det senare har ju visat sig tydligt i vinter. Som tur är gör SSM sitt jobb, det är toppen.
Att en forskning avslutas behöver inte nödvändigtvis betyda ett lyckat resultat! Jag tänker på slutförvaringens dilemma. USA var tidigt ute med kärnkraft, ligger i framkant tekniskt, men någon lösning på avfallet har inte presenterats, trots 70 år i branschen
Fantasierna om fusion och upparbetning är fortfarande fantasier, det kan ta 10 år, 50 eller 10000 år innan det blir löst, kanske aldrig. Eftersom avfallet håller sig länge, så kan det ju vara bra om kommande generationer får en chans att överleva, så kan ju de tillverka mer avfall när lösningen är klar. Toriumvarianten innebär att det ska öppnas toriumgruvor, torium har mycket kortare halveringstider än uran, alltså ...större miljöproblem så klart.
Att införa den avskaffade villkorslagen retroaktivt går ju inte, tyvärr.
Kanske alla inte ens minns att det fanns en sådan? Den innebar i sammandrag att om den hade gällt så hade vi inte haft något avfall alls, bara några halvfärdiga reaktorer.
Fusion kräver att det går att åstadkomma en process som ger mer energi än vad som förbrukas, dagens läge är 100% in, 75% ut. Plasmat ska ha en temperatur på minst 2 miljoner grader, inte fullt så varmt som på solen, men bra hett.

I måndags hade LT en insändare - Domedagen nalkas i länet. Läs här!

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade