Vid Visjön i Oviksfjällen

tisdag 9 februari 2010

När Rapport fyllde 40 år den 4 dec 2009

TV -Rapport firar 40-årsjubileum. I Rapport den 4 dec säger Ewonne Winblad att Rapport har i uppdrag att bilda opinion (en dryg minut in) i SVTPlay.
Jag var nära att falla ur soffan! Detta kan väl ändå inte vara sant eller? Rapport är väl ett program som ska framföra fakta så att vi kan bilda oss en uppfattning själva. Public Service!! Har ni hört låten Tack för att du betalar din TV-licens. Där talas det om opartisk rapportering. Ha!
Rapport tillverkar egna nyheter också. I höstas (jag tittar ibland) redovisas en opinionsunderökning som Rapport har beställt. För första gången är det fler som vill införa euron, 47%, än som är emot, 46% tror jag det var. Sedan intervjuades en ung man i Malmö, han tyckte det var bra att slippa växla pengar när man for utomlands (Danmark då, kan man tänka) och en kvinna i 40-års åldern från Norrland som inte tyckte det var bra. Efter en stund tillade hon,jag vet inte, det spelar nog ingen roll.

Tyvärr tror jag inte det är lönt att anmäla till granskningsnämnden, de tycker det råder yttrandefrihet i TV. Jag anmälde i våras två program, Aktuellt och Gomorron, då programledarna i båda programmen sa att regeringen ska tillåta bygge av nya kärnkraftverk (istället för 'regeringen ska utreda möjligheten att bygga nya reaktorer i befintliga verk'). Aktuellt handlade om att Vattenfall köper uran från Namibia där arbetsmiljön är usel. Vattenfalls miljöchef Agneta Rising kom undan med att ingen vetenskaplig avhandling kommit fram till att urans strålning är farlig. Programmet hade ett inslag från Rössinggruvan i Namibia, där en arbetare intervjuades, han hade uran i urinen och var mycket sjuk. Vattenfalls miljöchef borde ju veta att uran har en kedja av sönderfallsprodukter, och att ha uran i kroppen ger förgiftning (njurskador) och på sikt strålningsskador. Jobbar man i ett dagbrott i öknen, så får man nog i sig en hel damm om inte skyddsutrustning används. Någon sådan syntes inte på bilderna.
Avslag från nämnden, till min förvåning.

Det är verkligen en katastrof att inte vårt (enl Claes Elfsberg) mest populära nyhetsprogram är objektivt! Jag har sedan länge tröttnat på detta program som inte kan ta tag i viktiga saker, t ex kärnkraftens avigsidor och klimathotet, bara tjatar om arbetslöshet och börser. Kolla årets julhandel, det blir alla gånger som vanligt, försäljningsrekord.

Kanske Uppdrag Granskning skulle granska Rapport och Aktuellt i just frågan om kärnkraftens farlighet, har vi fått information hur farlig den är?
Jag skriver in detta idag, men det har legat bortglömt sedan början av december. Men det är ju fortfarande aktuellt. Det tackas fortfarande för att man betalar licensen och påstås fortfarande att man får sanningen (Stina Ekblad låter övertygande, men så är hon ju professionell. Manuset har nog någon annan skrivit.)

Som ni märkt, så har arbetsmiljön i Westinghouse inte vädrats särskilt mycket i media. De har ju samma problem som Rössinggruvans gruvarbetare. Är inte det rent av konstigt, vi som har bättre miljölagar än alla andra länder.
Det tror gemene man i Sverige, vem det nu kan vara som lärt dem det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade