Vid Visjön i Oviksfjällen

onsdag 3 februari 2010

Klotet idag - jag svävar mellan skratt och gråt



Tja, det lät ungefär som vanligt när gruvbrytningen ska vädras. Mest utrymme fick CPM:s företrädare, som solar sig när tillfälle erbjuds. Svaren han ger är svävande, det han betonar är mängden och värdet av metaller, uran är en bisak, om än förarglig, då det är den som gör att kommunen har vetorätt mm. Vad CPM undviker att prata om är var de ska lägga det som blir över, de krossade och urlakade massorna av skiffern, var lakdammarna ska ligga, urangruvor i områden utan befolkning tycks problemet vara lätt. Det beror kanske helt enkelt på att det blir inte något CPM kommer att befatta sig med, det antyds ju att någon samarbetspartner söks. Inte heller har CPM fått sina resultat sålda, inte heller har något gruvbolag hört av sig för att vara med. På hemsidan har de sagt att det ska komma en miljökonsekvensbeskrivning fram i höst, den verkar bli försenad. Ja det gäller väl att dra ut på det mest, så kan de få borra ännu fler hål. Aura håller på med 17 nya hål i Önsta. De har presenterat en del reultat på hemsidan, men efter avhoppet från det kinesiska bolaget har de legat ganska lågt. Det finns mycket skiffer i området Häggån nr 1, som det kallas (har inget med Häggån att göra än att en del vatten kanske rinner dit).


Vi tycker att de slösar bort pengar, prospektering går ju ut på det, så det är ju inte så märkligt, några av de som leder prospektering har väl bra betalt. Borrarna verkar väldigt nöjda med 12 timmars arbetsdag. Hade de jobbat i Malawi hade de fått så där en 400 USD i månaden.

Det som besvärar mig mest är allt väsen om ren och säker kärnkraft, det vet ju alla att något sådan existerar inte. Avfallsberget till våra barn, barnbarn, barnbarnsbarnbarnsbarnbarnbarns ... växer. Följden av att det "våras" för kärnkraften är att prospekterarna får mer pengar att borra för, de som investerar vet ju inget om oss i Sverige, annat än om Nobelpriset möjligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade