Vid Visjön i Oviksfjällen

söndag 7 februari 2010

Snart har det gått ett år ..

.. sedan vi demonstrerade mot uranprospektering. Den 19 april 2009 blev starten för Nej till Uran i Storsjöbygden. Kolla här. Passa på att titta, snart tas länken bort.
Här är en till länk

Här är en till filmad i The Viken license area, ett område som är CPM hoppas ett gruvföretag ska förvandla till ett dagbrott i stil med Aitikgruvan, fast större.
Nu är Aura på gång också. Deras område gränsar till och omges av områden som CPM har.
På Auras hemsida finns antydningar om att de hittat nästan lika mycket skiffer som grannen. Då blir det två Aitikgruvor bredvid varandra. Eftersom Aura anser att CPMs fynd kan mätas sig med Olympic Dam, så blir det inte nådigt att på runt Storsjön när de är klara.
Olympic Dam förbrukar 5 miljoner liter vatten om dagen, "potable artesic water", medan lokalbefolkningens brunnar torkar ut. Dessa människor är förstås inte av europeisk härkomst.

Om du vill se Olympic Dam kolla här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade