Vid Visjön i Oviksfjällen

onsdag 25 november 2009

bil vs kärnreaktor och mobil vs bil

Läste just en artikel från Ny Teknik 17 nov 2008 om vädret och kärnkraften.
I år låter det likadant, tänk om det blir kallt. Enkelt problem att lösa, som passar både med sänkt CO2-utsläpp och "finanskris". Undantagstillstånd utfärdas om det blir kallare än -5.
Elransonering till både hushåll och industrin, inga jobb på nätterna, inga lampor tända utomhus. Inga belysta skidspår och skidbackar, inga konstfrusna isar osv. Det vore att ta klimatkollapsen på allvar. Det skulle kunna ge en försmak om vad som behöver göras permanent för att vårt nuvarande levnadssätt ("västvärldens") skulle få den radikala omvälvning som kanske är helt nödvändig. Den skull få oss att att fokusera på vad som är viktigare än att shoppa.

I artikeln finns beskrivning av uppgraderingen som planeras för O3.
Läs den här
Samtidigt höjning av effekten och livslängden (från 40 till 60 år) i samma reaktorkärl, samma byggnad osv, lite mer utsläpp, avfall och värmeförluster till havet. (Har Miljödomstolen verkligen lämnat tillstånd för detta, vi som har så "hårda" miljökrav i Sverige?)
Tänk om Volvo kunde göra sådan bilar, vad mycket resurser som skulle sparas (järn, plast, olja, arbete osv). Och vad fort bilarna skulle gå. Kör in bilen på service och kör 20 år till. Och vad många lediga timmar folk skulle få över att älska varandra och fostra sina barn i stället för att stressa in dem på dagis och sitta i bilkö 2 timmar om da'n.
Igår var det en diskussion Direkt i TV, som handlade om klimatet. IVAs företrädare Sven Kullander drog en parallell mellan batteriutvecklingen för mobiltelefon och dito för bilar. För så där 30 år sedan jämförde vi hur en Volkswagen skulle sett ut om den genomgått samma utveckling som datorn. Alltså från BESK till räknedosan med Volkswagens första "bubbla" till dagens Golf. Om de hade genomgått samma revolution, så skull Golfen vägt 50 kg, kostat 1000 kr och gjort 500 km/h (eller något ditåt). Ja, med det vill jag påpeka att det går åt mer energi att driva en bil än att driva en mobiltelefon, där kan ju t ex viktens inverkan beaktas. Hur långt orkar du kasta din mobil alt bil?
Folk som bor i städer får nog vänja sig vid att avstå från bilresor, naturligtvis ska de ha bil för att ta sig till Jämtland, men i tätorten ska bilen lämnas hemma. Skatteomläggning: ingen bilskatt, all skatt på drivmedel till bilen, vilken kan vara olika beroende på var man bor mm.
Det kanske till och med vara riktigt trevligt. Jag menar, att anpassa livet efter vädret. Köldperioderna kan ju få bli oplanerad semestertid, dagen används för utevistelse i naturen, nätterna tillbringas i idet.
Jo, jag förstår hur svårt det är att lämna grottekvarnen
2009-11-25 Nationalencyklopedin
http://www.ne.se/lang/grottekvarnen
"Att våga hoppas", att ha en dröm är början till nya visioner! Obamas pappa hade en dröm. Läser nu Obamas andra bok, "Att Våga Hoppas".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade