Vid Visjön i Oviksfjällen

söndag 15 november 2009

Protest mot gruvor i Lappland

Jag fick en lista med mailadresser till finska politiker som ska besluta om en kommun ska tillåta prospektering och uranbrytning. Jag tillbringade ett par timmar inatt att författa ett meddelande och skicka ett och ett till dem. Jag skickade med länken till en sida i USA, där man gratis kan ladda ner The Code Killers och uppmanade dem att läsa den innan de fattade beslut angående gruvor och kärnkraft.

Areva bygger kärnkraftsreaktor i Olkiluoto, typ EPR, en likadan uppförs i Frankrike.
Areva letar även efter uran i Finland och vill få tillstånd för sin verksamhet.
Googla på areva uranium mines så kan ni se, skräckinjagande.
Areva är ett företag som jag fruktar, de har allt i sin business, utom möjligen vapen.
Minns Cadarache, där det saknas 8, 22 eller är det 39 kg plutonium i en avställd MOX-fabrik, som skulle rivas. Vem äger den om inte Areva. Ordning och reda. Teorin om svinnet, damm i hörnen. Det är viktigt med kontroll av livsfarliga ämnen som plutonium.
Googla på Cadarache, så kan ni läsa mer, t o m min blog kom upp där.

MOX mixed (oxide) är upparbetat kärnbränsle och består av oxider av Pu239 (framställt i kärnreaktor) och U238, mängden plutonium i blandningen påverkar också mängden radioaktivitet. Jag frågade på min blog om någon kände till om vi gör MOX i Sverige, jodå det gör vi. I Västerås. Miljödomstolen har tillåtit dem att förvara avfall på "gården" och öka utsläppen till Svartån.
Jag letade efter namnet på platsen för MOX-tillverkningen, men hittade i stället en nyhet om personalens uranhalter, läs här.

Areva prospekterar efter uran och vill öppna gruva "nära" (flygavstånd) Baker Lake, som ligger i Nunavut, ett territorium i Canada. De kör bagböleristilen till befolkningen i "ödemarken", bygger flygplats, affär, typ Supermarket, med tillgång till alkohol, chips o Coca-Cola osv, motståndarna till gruva 'har inte förstått, vi måste infomera bättre', sa Arevas platschef. Befolkningen är inuiter och lever på karibo (vildren). Baker Lake var föremål för ett program i en serie som gick i TV2 i början av året, "Det nya vädrets första offer". Marken börjar tina upp och prospekteringarna ökar. Areva, jag ryser! Hemskt att se hur man lurar naturfolk att bli konsumenter! Det är ju vi som borde lära av dem.

Ja, sedan skrev jag till Alexander Stubb, Finlands utrikesminister och kompis med vår, den enda politiker i Finland jag känner till. Han var en av årets sommarpratare. Till honom skickade jag också länken ovan som vi fick från Toby Hall (CZK), som deltog i konferensen på Foresta.

The Code Killers (alltså, den genetiska koden).

Här är länken till Alex Stubbs hemsida och där finns kontaktruta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade