Vid Visjön i Oviksfjällen

söndag 29 november 2009

Makten korrumperar omedvetet?

I skolan fick vi lära oss om meningsbyggnadsfel, här ett exempel på syftningsfel:
Vansinnig och omgiven av dåliga rådgivare måste jag beklaga Erik XIV.

Personer med makt omger sig med rådgivare. Makthavarens rådgivare, som uppfattar vad ledaren önskar, levererar gärna det önskade, blir alltså en dålig rådgivare, en ja-sägare. Makthavaren som har en god rådgivare med "fel" åsikter, blir inte nöjd, rådgivaren får sparken. Makthavaren har så mycket att tänka på, hinner inte tänka själv. Kritik är ju inte så kul att få. Nej, det tycker ingen. Men moral då?

Ta till exempel frågan om kärnkraftens existensberättigande. Hur kan någon överhuvudtaget låta vansinnet kärnkraft fortsätta? Hur kan en teknisk fysiker anse att kärnkraft är ren?

Kärnkraftens renhet.
Kärnkraften är inte ren! Världens största aktör i branchen, franska Areva hävdar det. Hur skulle deras affärer se ut om de hävdade motsatsen, tänk efter!

Avfallet som produceras är mångfalt farligare än bränslet, högaktivt och giftigt (plutonium, giftigaste ämne världen känner till). Tänker våra politiker på att det saknas metod för säkert omhändertagande av detta hemska avfall. Nej, de lämnar det till våra barn, de vågar inte trotsa världens börser.

Urangruvorna skördar sina offer, de flesta gruvorna ligger i före detta kolonier till europeiska länder. Niger-Frankrike, Tyskland-Namibia, Storbritannien (samväldet)- Australien och Canada. Australiska företag öppnar gruvor i Afrika.
När gruvbolagen grävt färdigt, då sticker de till nästa ställe, och lämnar ett ödelagt lanskap, obeboeligt i kanske 10000 år, det de lämnar kvar i marken, bl a radium som avger radon, är farligare än det de tar bort.

Utsläppen från reaktorerna är radioaktiva, både till luft och vatten.

Ta sedan risken för en olycka. Den är alls inte obefintlig. Jämför med biltrafiken. Folk med körkort (bevis på viss kompetens att få framföra bil på allmänna vägar) kör av vägen! Det händer vanliga människor varenda dag.
Det kan ju inte vara deras avsikt. Det är ändå väldigt sällan bilens fel att det blir en olycka. Det är alltid föraren som kör, inte vädret, motljuset eller vad man nu kan hitta på för ursäkt.
Vanliga människor jobbar i kontrollrummen på kärnkraftverk, har 6000 instruktioner att följa och hur många knappar som helst att trycka på, hur funkar det när något går snett, stressen sätter igång adrenalinet?
Har de datorer till hjälp? Hur går det om datorn kraschar?

Här finns en bra beskrivning av olyckan i Tjernobyl.

Här finns en länk till en tysk aktionsgrupp, som planerar en illustration av utsläpp från en reaktor. Gå dit och skänk en slant till en ballong! (Ballongerna är gjorda av naturgummi utan mjukgörare med mkt kort snöre i vilket hänger en lapp för upphittaren att skicka in med angivande av fyndplats.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade