Vid Visjön i Oviksfjällen

måndag 2 november 2009

Vem har blind fläck ...

Widar Andersson påstår i Folkbladet att Maria Wetterstrand har en blind fläck när hon säger att kärnkraften ska avvecklas! Widar gör som nästan 70% av folket just nu, stoppar huvudet i sanden, för de vågar inte se faran i vitögat. Lika kloka som strutsen? Nej, men lika obildade om kärnkraft. Alla har de svalt lobbyns myter, som utnyttjar CO2-faran som ursäkt för livsfarlig kärnkraft.
CO2 är nödvändig för växter, växterna omvandlar CO2 och vatten till organiskt material och släpper ut O2 med hjälp av solenergi, fotosyntes. Odla fler växter, hugg inte ner skogarna, slösa inte med elen, producera mindre skräp, dela på jobben, inte transportera sopor till fattiga länder, samåka med grannen, köra bil långsammare, energikrävande industri ska ha korta arbetstider på vintern och ev längre på sommaren, det finns säkert tusen sätt till att minska belastningen på klimatet.
Kärnkraftsavfallet är värre än allt annat. Kärnkraftverken släpper ut radioaktiva ämnen till luft och vatten. Kärnkraften släpper inte ut CO2, men gruvnäringen, anrikning och omhändertagande av avfall gör det. Kärnkraft är inte ren och alls inte billig. Ska det vara så svårt att förstå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade