Vid Visjön i Oviksfjällen

fredag 27 november 2009

Oj, förlåt!

Jag läste alldeles fel i artikeln om Afrika, jag läste kärnkraftfri!
När jag nu läser rätt, så förstår jag hur IAEA fungerar. Afrika får inte ha kärnvapen, men de får gärna ha kärnkraft. Och gruvor också. Kärnvapenländerna som tycks styra IAEA, de behöver förstås mer plutonium, det räcker inte att kunna döda oss alla flera gånger.
Så om COP15 skulle komma fram till att det behövs mera kärnkraft, då kommer satsningarna som EU gör hamna i franska fickor, Areva tänker jag på. Areva har allt som behövs av kompetens inom gruvor, anrikning och kärnkraftverk (även om de två senaste, speciellt det i Olkiluoto inte verkar vara så lyckade). Däremot är Areva inte bra på avfallshantering, la Hague släpper ut en hel del i Atlanten (Engelska Kanalen). Så då passar det ju bra att använda Afrika som soptipp också.
Lysande, som Vanheden säger till Sickan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade