Vid Visjön i Oviksfjällen

måndag 2 november 2009

Nej till fortsatt kärnkraft!

Kärnkraftslobbyns myter sitter hårt! Kärnkraftverk släpper inte ut koldioxid (det som växter behöver för att producera syre med hjälp av fotosyntes), de släpper ut radioaktiva ämnen till luft och vatten.
Forskning visar att det är skadligt att vistas kontinuerligt (bo t ex) inom en 5 km radie från ett kärnkraftverk, för små barn och gravida kvinnor gäller 10 km Det är många som bör flytta från Ringhals på bolagets bekostnad. . Obekväm kunskap.
Det enda vettiga är att stänga av kärnkraften så fort det är tekniskt möjligt. Kärnkraftverk producerar förutom el en väldig massa värme som tillförs till sjöar och hav och en hel del högradioaktivt avfall som inte får komma i kontakt med något levande på 100000 (hundratusen) år. Dessutom tillverkas plutonium, ett ämne som naturen inte skapat, det giftigaste som människan känner till. 1 mikrogram är en dödlig dos. Hur kan någon rekommendera detta att få fortsätta av miljöskäl?
Denna text har jag skickat in till NWT, där jag fått en väldigt lång replik av Pia Hallström. Tack för den, nu känns det som jag kommit in på banan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade