Vid Visjön i Oviksfjällen

fredag 27 november 2009

Kullander och kärnkraften

Ledamoten Sven Kullander i Kungliga Vetenskapsakademin (KVA) hävdar att kärnkraften är ren, kolla här.
Han har inte förstått att kärnkraft (åtminstone i Frankrike) är en religion som bygger på en myt. Vi trodde på den när vi var unga, men jag och många andra har under årens gång märkt att kärnkraftsindustrin producerar avfall, som inte är några vanliga sopor, utan hypergiftigt radioaktivt material , vars innehåll av plutonium vissa s.k. civiliserade länder kan använda till kärnvapen. Avfallet ska förvaras skilt från allt liv i 100000 år. Det problemet har ännu inte fått någon lösning trots att det är ett erkänt problem, ingen myt.

En av världens största aktörer på industrisidan är Areva, de äger anläggningen i Cadarache (bl a pågår ITER där), de bygger nya reaktorn i Olkiluoto i Finland, de har gruvor i Niger och prospekterar i Nunavut, de äger la Hague. Cogema = Areva skulle en gång ta hand om vårt avfall.
Tänk om det är Areva som driver CO2-skräcken, vad mycket bra affärer det skulle leda till.
Läs Alf Agdlers kommentar till Dammsug atmosfären här. Svårläst, men läs det tre gånger, sakta!
Kullanders scenario gör riktigt ont, hoppas inte ryktet om vad som ska hända i Köpenhamn är sant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade