Vid Visjön i Oviksfjällen

lördag 7 november 2009

Kärnkraften har problem!

Även Frankrikes kärnkraftsverk har det trögt, 18 av 58 reaktorer är inte i drift.
Nu kommer vintern även till Frankrike. Fransmännen har också sparat på isolering när elen blivit så billig.
Nya reaktorn EPR (samma typ som den som byggs i Finland) är försenad och förmodligen spräcks budgeten på 4 miljarder €. Försening med 6 månader beräknas, ev kan starten 2012 bli uppskjuten. Nu ska det jobbas i skift, man får hoppas de har tid att tänka på kvaliteten.

Att bygga nya reaktorer bredvid de gamla, det låter inte bra, kärnkraftverken är tillräckligt farliga utan att det byggs nytt. Det bor redan mycket folk alldeles för nära våra kraftverk, som byggts med aningslös optimism och en föreställning om att kärnkraftverk inte släpper ut några radioaktiva ämnen. Ringhals bör stängas först, där bor ca 5000 människor inom en radie av 10 km.

Vi får hoppas att bildningsnivån i riksdagen ökar inför den proposition om utbyggnad av svensk kärnkraft som regeringen kanske lägger fram. Jag förväntar mig då att de som vet vad kärnkraft handlar om kommer att rösta för avveckling så fort det är tekniskt möjligt. På sikt finns det ingen lönsamhet att i att fortsätta avfallsproduktionen.

Varje gång jag skrivit om kärnkraft i bloggen, så dyker det upp en hjärntvättsannons från E-On, att de sparar 17 miljoner ton CO2, Google tjänar pengar på detta antar jag. Men jag blev härdad under försommarens namninsamling mot uranbrytning i Jämtland riktad till EU:s miljöministrar. Då upptäckte jag att det fanns en förening för Miljövänner för kärnkraft. Vilken chock! Säte i Bua, ca 2 km från kraftverket.

Läste just att arbetsledarna i Ringhals tillbringade för lite tid ute i verksamheten. Det kanske har sina orsaker. De kanske vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade