Vid Visjön i Oviksfjällen

måndag 30 november 2009

Don't nuke the climate

Fler än 42000 personer har undertecknat uppropet, som ska lämnas över till COP15, klimatmötet i Köpenhamn i december. Fler än 3300 har laddat in sitt porträtt.
Om man betänker hur många människor det bor i världen är det ju inte många.
Det går tyvärr inte att rädda klimat med kärnkraft, det är en myt som sprids av dem som tjänar pengar på den, så klart. Kärnkraft är riskabel, svårt att få försäkringsbolag att vara intresserade. Det säger en del! Kärnkraftens avfall är giftigt och mer radioaktivt än det rena bränslet man stoppar in i reaktorerna. Säkraste slutförvaringen är att låta uran stanna i berggrunden, det är dessutom gratis.
Stäng gruvorna, stäng av reaktorerna, avskaffa kärn- och uranvapen och avsluta gärna krig, det är ju löjligt att hålla på med sådant. "I krig finns bara förlorare" Har ni hört den förut?

Skriv på med hjälp av länken här.

Om detta klimatmöte blir en flop, bör nästa möte endast ha kvinnliga delegater. Nu krävs omtanke och empati och allt annat än konkurrens och prestige. En tanke efter tips från Pär Holmgren i fredagens Go'kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade