Vid Visjön i Oviksfjällen

lördag 21 november 2009

Vi måste sluta konsumera!

Genom alla goda kontakter jag fått tack vare CPM kan man faktiskt säga, har jag hittat massor av nya källor med goda idéer om hur vi ska rädda klimatet.
Varningar för klimatkollaps har funnits i mer än 20 år, men våra politiker vågar inte dra slutsatserna, så då måste vi göra det, dvs ge dem modet! Politik måste handla om hur vi minskar vår konsumtion, inte om att den ska minska. Inga jobb för jobbens skull, vi måste börja med att omfördela de jobb som finns. Hur kan vi få rösta om. Skatteväxling, minskad budget för militär och vapen, energiskatter anpassade efter deras miljöbelastning, ransonering eller vad man nu kan hitta på för att ge drivning åt minskad konsumtion.
Vi måste sluta överkonsumera. Att göra mat till bilarna i stället för människorna är ju horribelt, orättvist mot de svältande. Att gräva upp jordbruksmark för att ta fram uran och tillverka avfall och el till bilar, det är ännu värre.
Vårt köp, slit och släng förstör vår jord. Kärnkraftsavfallet som sprids kan ta död på allt, liksom atombomberna.
Konstigt med ekonomiska kriser, varje år slår julhandeln rekord. När konsumtionen sjunker, då åtgärdar staten med sänkt skatt. Förra krisen för cirka 15 år sedan, nyhetprogrammen på TV talade bara om hur hemskt dåligt det var, då köpte svenskarna fyrverkerier för 200 miljoner. Vadå kris?
Ett år var det en bakmaskin som var årets julklapp, jag har inte träffat någon som använder en sådan.
Blir det likadant i år, att folk försöker rädda finanskrisen men skiter i klimatet?

Här kommer en övertygande video och här en länk till ETC.se, där jag hittade filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade