Vid Visjön i Oviksfjällen

fredag 13 november 2009

Vattenfall på fallrepet?

Ge Josefsson ett nytt jobb i företaget, med mindre ansvar och inga befogenheter, tills hans pensionsålder inträder. Han hör väl till den kategori som högerregeringen vill ska jobba långt efter 65 års ålder, han ser inte alls utsliten ut.
Då behövs ingen fallskärm. Lönestopp förstås.
Styrelsen i Vattenfall bör förstås bytas ut, liksom regeringen. Josefsson har nappat på alliansens kärnkraftsinviter.
Vem har lurat vem egentligen?

Hur kan en VD pantsätta ett företag, som han har ansvar för? Det ska ju bara inte gå. Vi bor väl inte i Neapel, förlåt, jag menar, att här finns väl ingen korrumption eller maffia?
Hur kan det komma sig att det finns två kärnkraftverk i Tyskland, som inte producerat någon el sedan juni 2007 utan att ägarna, svenska staten reagerat och utan att svensk press reagerat. Våra journalister har ju som uppdrag att granska makten, men vad gör de?

Ett företag med dålig säkerhetskultur i en bransch där säkerheten är A och O måste ju ha en kompetent styrelse och likaså en kompetent chef och ordentlig beskrivning av vad ägarna önskar sig. 75% av svenska folket föredrar förnyelsebar energi framför kärnkraft (dvs om frågan ställs rätt). Myten om kärnkraftens miljövänlighet är farlig, kärnkraftens avfall är värre än CO2 utsläpp.

Lagen om avveckling finns väl kvar fortfarande, eller? Det är dags nu att starta avvecklingen. Minst en reaktor varje år, börja med Ringhals, med tanke på hur många människor som bor för nära, ca 5000 bor inom 5 km radie.

Jag förstår inte, är detta hederliga gamla Sverige eller Mammons rike?

Nu hoppas jag att Folkkampanjen kan komma med något smart! Om vi får till ett ordentligt ryck, så kanske vi kan lägga ner snart och koncentrera oss på omställning av livsstil för klimatets räddning, kortare arbetstider, mindre konsumtion, lägre skatter, fler jobb, småskalig matproduktion utan gifter, solidaritet med de svältande och mest utsatta. En ständigt sjunkande BNP!
Ja hur ska detta gå till? Svaren borde komma i Köpenhamn, men det tycks som att det mötet redan är kört, eller är det bara någon lobbyist som försöker få oss att inte vilja avstå från något, vi i den rika världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade