Vid Visjön i Oviksfjällen

lördag 21 november 2009

Cadarache och Westinghouse

Den 25 oktober skrev jag om det försvunna plutoniet i Frankrike. Arevas sedan 2007 stängda MOX-fabrik i Cadarache skulle rivas, men rivningen fick avbrytas då det saknades åtskilliga kg plutonium, 39 kg. MOX står för mixed oxides. Vad är det som blandas? Jo, uran och PLUTONIUM.
Förklaringen skulle vara att det spillts under processen, och nu låg i springor och hörn. Mängden så stor att antändning befarades. Det är verkligen ett giftigt dilemma.
Westinghouse (f d Asea Atom) i Västerås har fått anmärkning på arbetsmiljön efter att personal har visat hög uranhalt i urinprover.
Har personalen fått i sig uran, vad kan de mer ha fått i sig? Jag hoppas verkligen inte att de fått i sig plutonium. De som intervjuades i ämnet verkade inte värst professionella. Undrar om de känner till vad som tillverkas där?
Miljödomstolen har just lämnat tillstånd för ökade utsläpp till Svartån, vet de som dömer att plutonium är supergiftigt? Det kanske inte stå i lagen. Personalen kanske inte heller vet om det finns plutonium i lokalerna, då kanske de skulle säga upp sig.
Länk till P4 Västmanland om ökade utsläpp här och om personalens hälsa här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade