Vid Visjön i Oviksfjällen

fredag 27 november 2009

Ska västvärlden svika i COP15?

Ska västvärlden svika sina forna kolonier igen och ge dem pengar för att bygga kärnkraftverk? Vem ska bygga dem? Västvärlden förstås. Areva kanske. Ja, så stannar pengarna här i väst.
Det påstås att Areva är ursprunget till myten om att kärnkraft räddar klimatet och med det underblåser vår rädsla för att CO2-haltens ökning ska bli för stor.
Då vill jag sprida myten att det är kärnkraften som värmer upp vattnet. Nu har jag inga finansiära muskler, så jag kan inte lobba där det behövs. Jag kan bara hoppas att våra politiker fattar och att de hittar nya vägar, vi måste upp ur de djupa spåren vi lyckats åstadkomma sedan 1950, som faktiskt inte var någon stenålder.

Kärnkraftsavfallet är ett allvarligt hot mot mänskligheten, ja mot allt levande. vi har inte lösningen på avfallshanteringen. Slutsats: Ingen mer avfallstillverkning. Avveckla kärnkraften, sluta producera så mycket skräp, sluta med krig, sluta med vapen, det skulle ge snabba resultat för miljön. Inga aktieägare tjänar på detta, men kanske resultatet skulle bli en omställning där vi rika tar mindre av kakan, som alla vill vara med och dela på. Ekonomisk tillväxt är inte nödvändigtvis bra, snarare leder den till utrotning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade