Vid Visjön i Oviksfjällen

lördag 21 november 2009

Sälja delar av Vattenfall?

Det börjar brännas, regeringen börjar fundera på att hoppa av ansvaret för kärnkraften, eller har jag fattat fel? Har kanske regeringen t o m förstått hur farligt vi lever och vill inte erkänna det?
Vore det inte bättre att bestämma i samråd, alla partier (utom möjligen fp), att kärnkraften ska avvecklas så fort det är tekniskt möjligt?
Kan det finnas någon som är intresserad av att köpa två gamla kärnkraftverk i Tyskland som inte varit i produktion på över två år och som är långtifrån klara för start. Har E-on och Vattenfall tillräckligt med pengar för att stänga av Krümmel och Brunsbüttel?
Om sådana pengar inte finns idag, då finns de väl ännu mindre imorgon!
Kan det finnas någon som vill avlösa Vattenfalls drift- och ägaransvar i något kärnkraftverk i Sverige? Kan det vara så, att inget företag finns alls, den dagen en olycka sker.
Om Vattenfall vill sälja sina andelar, blir de de av med ansvaret för driften, avfallet och uteblivna leveranser??
Kan kärnkraftsägare köpa sig ut ur ansvaret för det producerade avfallet??
Hur mycket är Barsebäck (kraftverket alltså) värt i dagens läge?
Vad göra?
Höj energiskatten på el från kärnkraftverk så att det lönar sig att fasa ut produktionen och övergå till "slutförvaringen".
Man kanske kan kyla ner bränslestavarna i värmeväxlare för fjärrvärmeanläggningar, bombsäkra anordningar med 0-utsläpp, tillfällig förvaring. Under tiden kan husen tilläggsisoleras, så om hundra år eller så, behövs inte så mycket värme.
En bränslestav i varje trädgård i stället för jordvärme. Höjd bakgrundsstrålning garanteras. Samma här, husen tilläggsisoleras och förses med solceller och en liten snurra på taket.
Dumma förslag? Kom med bättre själv då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade